Stresi azaltmanın 8 yolu


    Bu yazıya tıklamış olma sebebinizin aşırı stresli hissetmeniz, bazı konularda kaygılar duymanız ya da belkide sadece bir konuda üzülmüş olmanız olabileceğini varsayıyorum. Bu yazıyı yazma sebebim size, stresli hissetmenin çok doğal olduğunu ancak devamlı stresli hissetmemeniz gerektiğini hatırlatmak.

    Neredeyse hepimizin çoğu zaman yaşadığı stres, kişinin baş etme yeteneğinin aşan ya da zorlayan bir durum algılandığında ortaya çıkan otomatik tepkidir. Şöyle düşünün; devamlı kullandığınız büyük teknoloji ürünü olan telefonlar bile bazen kafayı yiyip, bozulabiliyorlar ayrıca unutmayın bizim bu telefonları şarj etmemiz gerekiyor. Eğer  telefonların bile toparlanmak için bir zamana ihtiyacı varsa sizin neden olmasın.

    Her şey aşırı hızlı ilerlerken hayatın trafiğinden uzaklaşıp, bazen dinlenmek, enerji toplamak, iç sakinliğimizi sağlayabilmek, düşüncelerimizi toparlayabilmek için bir zamana ihtiyacımız vardır. Dünya geliştikçe üzerimizdeki baskıda artmaya başlıyor. Belki çalışıyorsunuz ve devamlı işlerinizi takip etmeniz gerektiği baskısını taşıyorsunuz sırtınızda, gece yatarken bile aklınızda işiniz oluyor. Belki öğrencisiniz ve çalışmanız gereken derslerin, yapmanız gereken ödevlerin altında eziliyorsunuz. Belki bir ev hanımısınız, eşinizin yada çocuklarınızın dertlerini taşıyorsunuz. Emin olun bu belkileri çok fazla arttırabiliriz. Etrafınıza bir bakın gördüğünüz her insanın kendine has ayrı stres yaptığı bir durum vardır.

    Her zaman stresli olmak sağlığınıza zarar vermeye başlar. Kendinize zaman ayırın. birkaç saatliğinede olsa dünyanın dertlerinden uzaklaşmak sizi uzun süre rahatlatır. Bu yazıda sizin için seçtiğim bazı rahatlama yollarını paylaşacağım.

        1. Uzun yorucu bir günü bitirdiğinizde sizi rahatlatacak ilk madde sıcak su. Sıcak bir banyo yapın ya da duş alın. En sevdiğiniz kokunun duş jelini kullanın yada küvetiniz varsa doldurup rahatlatan müzikler dinleyebilirsiniz.

        2. Ben kendimi ne zaman bir konuda panik veya stres yapmış hissetsem doğa sesleri beni rahatlatıyor. Gözlerimi kapatıp kendimi her yerden uzakmış gibi hissetmeye çalışıyorum. (app store için "relax sounds", google play store kullananlar için de "relax rain" )

        3. Bunların dışında bazı bitki çaylarının stres, kaygı ve uykusuzluk sorunlarına çözüm için yardımcı olma özellikleri vardır. Yaptığım araştırmalar sonucunda birkaç tanesini, Türkiyede kolay ulaşabileceklerimizi seçtim.

1. Papatya çayı: Yüzyıllardır kas spazmlarını hafifletici olarak kullanılıyormuş. Her markette farklı markalarla paketlenmiş bir şekilde bulabilirsiniz. Eğer kendim yapmak istiyorum derseniz ise aktarlardan kuru papatya alıp kaynamakta olan bir bardak suya 2 çay kaşığı atıp 10 dakika demlendirerek içebilirsiniz. 

2. Kedi otu kökü çayı: En etkili olanlardan biridir ve bazı antidepresan ilaçlarıyla benzer etki göstermektedir.  Kedi otu çayı hazırlamak için bir demlik kaynar suya 1-2 çay kaşığı kuru kedi otu kökü atın ve 10 dakika demleyin. Çay dışında bitkinin kapsüllerini ve yağını piyasada bulabilirsiniz. Kedi otu kökü çayı 1-2 saat sonra etkisini göstermeye başlar ve sinirlerinizi yatıştırır. 

3. Sarı Kantaron Çayı: Bu çay günümüzde modern tıpta reçeteli olarak depresyon tedavisinde kullanılabilen bir çaydır. Avrupada da en çok satılan şifalı bitki olan sarı kantaron çayını hazırlamak için diğer çaylarda da olduğu gibi 1 bardak kaynamış suya 1-2 çay kaşığı kuru sarı kantaron atıp 10 dakika demlenmesi için beklemeniz gerekmektedir. 

        4. İçeceklerden devam edersek stres ya da panik halindeyken vücudunuza giren kafein sadece stres ve panik halinizi arttırmaya sebep olur. Bu nedenle fast food, kahve, kola gibi yiyecek ve içeceklerden uzak durmanız hem fiziksel hem zihinsel olarak sizin yararınıza olacaktır. 

        5. Yemek seçiminizi yaptıktan sonra (örneğin sıcak bir çorba) seçtiğiniz yemeği yavaş yavaş yiyin. Lokmalarınızı boğazınıza dizmeyin. Yutmayı bekleyin. Dinlenin. Yemek yemeği yorucu bir iş haline getirmeyin. Bu konuda belkide en kötü kişiyim tavsiye verecek ama yavaş yemeyi deniyorum gerçekten :) 

        6. Yemeğiniz bittikten sonra eminim ki kendinizi çok daha iyi hissedeceksinizdir ama ben bir kaç öneriyle daha devam etmek istiyorum. Rahatlatıcı müziklerden bahsettim ama sizin kendi tarzınız olan müziklerden bahsetmedim. Kendinizi iyi hissettiğiniz bir anda dinlediğiniz ve sevdiğiniz bir şarkıyı, kötü hissettiğiniz bir anda dinlemek modunuzu bir anda değiştirecektir. Eğer enerjik hissediyorsanız biraz açın müziği ve dans edin. :) 

        7. Eğer çok sevdiğiniz bir koku varsa, sizde bir anısı olan, o kokuyu alıp evinizin bir köşesine koyabilirsiniz. Böylece eve girdiğiniz ilk anda sizi o koku karşılar ve artık evde olduğunuzu stresin dışarda kaldığını düşünmenize yardımcı olabilir. 


        8. Son olarak yazacağım şey yoga.. Yoganın ne kadar rahatlatıcı bir şey olduğunu bu yıl öğrendim. Ben yogayı Yoga with Adriene youtube kanalından yapıyorum. Yoga when you are in a bad mood(kötü hissettiğin zamanlar için yoga) adlı videosu biraz zaman ayırarak kafanızı toplamanızı ve tüm kaslarınızı doğru bir şekilde gevşeterek sinirlerinizinde gevşemesine yardımcı oluyor. Kesinlikle tavsiye ederim. :)


    Umarım kendinizi iyi hissedebileceğiniz bir madde bulursunuz. Siz neler yapıyorsunuz stresliyken? Bu maddelerden deneyeceğiniz var mı?

Yorumlar

  1. Güzel bir paylaşım teşekkürler. Sevgiler....

    YanıtlaSil
  2. Süper õneriler paylaşım için teşekkürler. Ben ne yaparım. Yarının bugünden daha iyi olacağını düşünüp o an için bir ferahlık saglarım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çok güzel bir yol sizinki de :) Zaten daha iyi olacağını düşündüğümüzde hep daha iyi olmuyor mu? :)

      Sil

Yorum Gönder